Selasa, 1 Disember 2009

MINDA MELAYU - RASUAH ATAU HADIAH?

Artikel Minda Melayu - Suatu Tafsiran oleh Zainal Kling menyorot pentafsiran minda dalam konteks Melayu. Berdasarkan artikel tersebut, didapati wujud kepelbagaian dalam memberi makna kepada perkataan minda bersandarkan konteks masyarakat Melayu. Antara maksud yang diterima pakai bagi memberi tafsiran minda ini adalah keseluruhan jumlah keadaan sedar bagi individu. Minda juga turut diertikan sebagai suatu keupayaan manusia untuk memahami, memikirkan, merasakan, mentaakul, memutuskan, menilai dan menganggapi. Dalam erti kata lain, minda ialah keupayaan mental yang merangkumi fikiran, perasaan dan tindakan. Terdapat tiga andaian tentang kehadiran minda dalam diri manusia. Andaian tersebut adalah kehadiran fikiran atau berfikir, kehadiran pengetahuan dan ilmu serta kehadiran niat atau tujuan.

Selain membincangkan isu pentafsiran minda dalam konteks Melayu, artikel tersebut turut membicarakan sinkratisme yang berlaku dalam pembentukan masyarakat Melayu dan Islam di Nusantara. Masyarakat Melayu Nusantara umumnya dipengaruhi oleh fasa Hindu/Buddha, fasa Islam dan fasa Barat. Percantuman dan sinkratisme yang berlaku dalam kalangan masyarakat Melayu melalui tingkat fasa tersebut mencorak pemikiran masyarakat Melayu. Dalam hal ini, walaupun masyarakat Melayu sering dikaitkan dengan Islam sebagai tunjang agama namun adat dan budaya yang dipengaruhi dari fasa Hindu/Buddha dan fasa Barat turut mempengaruhi budaya hidup masyarakat Melayu. Dalam hal ini, Zainal Kling memperlihatkan wujud konflik dalaman masyarakat Melayu yang terpaksa menentukan antara keutamaan agama dan kebiasaan adat yang dipraktikkan sejak zaman berzaman.

Isu utama yang menjadi daya tarikan dalam artikel tersebut adalahperbincangan Zainal Kling yang melihat betapa kedatangan Barat sebenarnya telah membawa satu gagasan ekonomi yang lebih sistematik dan rasional. Pembawaan gagasan ini dilihat lebih teratur dan bersih daripada sebarang bentuk peribadi yang sering mengganggu gugat atau masuk campur dalam urusan perniagaan masyarakat Melayu. Dalam hal ini, gagasan ekonomi Barat tidak menerima sistem ekonomi yang penuh dengan pertimbangan emosi dan peribadi serta hubungan keperibadian dalam bentuk buah tangan atau hadiah. Dalam hal ini, Barat dilihat lebih profesional dalam menjalankan urusan perniagaan atau ekonomi mereka. Sistem yang dibawa Barat ini dibentuk secara rasional untuk manusia moden yang membuat segala macam pertimbangan bukan kerana hubungan peribadi tetapi kerana tugas dan tanggungjawab yang tidak peribadi dan rasional.

Hal ini berbeza dengan adat budaya masyarakat Melayu yang sudah terbiasa dengan unsur-unsur hadiah atau buah tangan yang dijadikan alas bagi mendapatkan sesuatu perkara atau pekerjaan. Hal ini tanpa disedari telah berakar umbi dalam kehidupan masyarakat Melayu apabila sejarah diselusuri. Sebagai contoh, pihak kerajaan Melaka pernah membayar ufti kepada kerajaan China dan Siam untuk mendapatkan perlindungan. Bagi mendapatkan perlindungan dan jaminan keselamatan, Melaka bukan sahaja sanggup menghantar ufti malah turut menghantar hasil-hasil bumi mereka kepada kerajaan-kerajaan tersebut. Secara tidak sedar, tindakan ini sebenarnya merupakan satu gejala rasuah yang ditapis dengan kata ufti atau hadiah.

RASUAH ATAU HADIAH?

Menurut Kamus Pelajar Terbitan Khas KBSM, rasuah merujuk perbuatan yang salah di sisi undang-undang seperti menerima dan memberi wang suap (pecah amanah, menggelapkan wang dan mencuaikan tanggungjawab. Selain itu, rasuah juga memberi makna sesuatu yang diberikan atau yang diterima sebagai sogokan (Kamus Pelajar: 552). Sementelahan itu, hadiah pula bermaksud upah atau ganjaran yang diberikan kerana menang dalam perlumbaan atau pertandingan (Kamus Pelajar:227). Walau bagaimanapun, dalam konteks ini rasuah atau upah membawa makna yang lebih besar dalam budaya hidup masyarakat Melayu.

Sementelahan itu, rasuah merupakan suatu jenayah atau kesalahan undang-undang yang memperlihatkan seseorang mendapat kebebasan, kontrak atau keistimewaan (favours) daripada pihak berkuasa atau sesebuah syarikat selepas memberi wang, hadiah, keraian kepada pihak-pihak tersebut. Menurut Badan Pencegah Rasuah Malaysia terdapat empat kesalahan rasuah yang utama:

• Meminta/Menerima Rasuah
• Menawar/Memberi Rasuah
• Membuat Tuntutan Palsu
• Menyalahguna Jawatan/Kedudukan

Pemberian rasuah jika tidak dibendung akan mengakibatkan banyak masalah sosial kerana undang-undang tidak akan dipatuhi dengan sepenuhnya. Maka kegiatan jenayah dan ketidakadilan akan berleluasa.

Dalam masyarakat Melayu, gejala rasuah sebenarnya dikenali sebagai hadiah atau upah. Hal ini sebenarnya kurang disedari dalam masyarakat Melayu itu sendiri lantaran pemikiran masyarakat Melayu yang terlalu taksub dengan penglihatan negatif mereka terhadap pengaruh yang dibawa Barat. Masyarakat Melayu lupa bahawa gejala rasuah yang dianggap berasal usul daripada Barat itu sebenarnya telah wujud dan diamalkan oleh masyarakat Melayu sejak zaman-berzaman.

Melalui penelitian, rasuah atau disebut sebagai hadiah dan upah dalam masyarakat Melayu kini telah diamalkan kesinambungannya usai seseorang kanak-kanak itu ingin menjadi dewasa. Dalam hal ini, ibu bapa tanpa sedar telah menggalakkan amalan rasuah dengan memberikan hadiah atau upah kepada anak-anak agar anak-anak melakukan pekerjaan yang disuruh. Tanpa disedari, anak-anak yang terbiasa dengan keadaan itu ketika kecil akan membesar dengan mengamalkan peribadi rasuah berbentuk upah yang telah diamalkan sejak kecil.

Rentetan daripada itu, generasi muda tersebut akan terus bersifat terbuka untuk menawarkan hadiah atau menuntut upah bagi satu-satu pekerjaan yang ingin dilakukan atau atas sesuatu perkara yang dihajati. Bermula dengan kanak-kanak yang pastinya membesar, gejala ini akan terus berleluasa dan merebak dalam masyarakat Melayu yang dihalalkan oleh masyarakat itu sendiri yang tidak melihatnya sebagai rasuah sebaliknya sebagai hadiah.

3 ulasan:

  1. konsep hadiah yang mirip kepada rasuah dan mendorong salah laku rasuah pernah diajar dalam subjek Ekonomi Kej. semasa di U dulu.
    Tapi itulah, gaduh2 teori dalam kuliah sahajalah...
    Saya pun tidak pasti apakah ia memberi impak kepada pelajar2 apabila berkerjaya nnt.

    BalasPadam
  2. Salam Naimisa,
    Benar tu. Memang susah hendak memberi kefahaman tentang rasuah atau hadiah ini kepada orang-orang yang enggan membuka minda untuk menerima.

    BalasPadam
  3. Salam...

    Pohon kebenaran untuk saya menggunakan 3 perenggan terakhir artikel puan sebagai tulisan dalam tugasan semester saya di universiti...

    Sekian, terima kasih

    Ahmad Nizam Ismail

    BalasPadam