Jumaat, 11 Januari 2013

CERITA-CERITA TENTANG KUCING

AKHBAR Utusan Malaysia hari ini melaporkan beberapa remaja perempuan di United Kingdom yang ditahan dan didenda dengan nilai duit Malaysia RM425 kerana mendera seekor anak kucing berusia lapan minggu. Perbuatan remaja-remaja itu yang jelas menggembirakan mereka telah dirakam dan dimuat naik di laman Muka Buku. Tindakan itu menyebabkan pihak berkuasa di sana menahan mereka. 


Anak kucing itu telah diserahkan kepada badan kebajikan untuk haiwan. Hasil pemeriksaan mendapati anak kucing itu tidak mengalami sebarang kecederaan. Walau bagaimanapun, pakar menyebut bahawa anak kucing itu mengalami trauma rentetan daripada penderaan yang dilalui.

Alangkah bagusnya jika Malaysia juga mempunyai penguatkuasaan yang ketat dan berwibawa bagi menangani isu dera manusia terhadap haiwan. Saya amat suka menonton Animal Cops di Saluran Animal Planet. Di Amerika Syarikat, isu penderaan terhadap haiwan amat diambil perhatian dan dianggap serius. Cukup sekali kita menonton siri itu, kita dapat tahu kaedah mereka mengenal pasti kes penderaan, melakukan dakwaan terhadap pesalah dera terhadap haiwan dan tindakan yang dilakukan bagi melindungi dan menyembuhkan haiwan-haiwan tersebut. Tidak tertakluk kepada haiwan peliharaan konvensional seperti kucing dan anjing, malah menyeluruh kepada kuda, ayam dan sebagainya. Ketegasan tersebut memperlihatkan mereka serius dan begitu mengambil peduli kebajikan haiwan. Bukankah itu salah satu tanggungjawab manusia terhadap alam?

Menarik juga, dalam akhbar Kosmo hari ini dilaporkan seekor kakaktua bernama Princess di Dhaka, Bangladesh yang mogok lapar sejak 5 Januari 2013 yang lalu. Kenapa?  Princess telah dipisahkan dengan pasangannya, juga burung kakaktua bernama Prince. Pasangan kakaktua itu telah lima tahun hidup bersama dan mempunyai lima ekor anak. Sejak 5 Januari, Prince telah diambil semula oleh tuannya yang bernama Iqram akibat perselisihan faham antara Iqram dengan pemilik Princess iaitu Abdul. Hal ini menyebabkan Princess mengalami kemurungan. Saya bersimpati dan empati dengan Princess. Semoga Princess akan sembuh emosinya.

Seterusnya, ada lagi kisah tentang kucing. Beberapa hari dalam minggu ini, Allah pertemukan saya dengan seekor ibu kucing yang sarat bunting. Kucing ini tidak bertuan, tinggalnya di kampus di KL itu. Tubuhnya yang kurus tampak begitu berat membawa perut yang sarat itu. Jalannya perlahan sekali. Ketika saya mengusap perutnya yang besar dan padat itu, terasa panas pada palma tangan saya. Saya menjangkakan lima ekor. Setiap kali saya memberi dia makan biskut kucing, saya akan ambil kesempatan itu untuk membelai dirinya. Biarlah dapat juga dia rasa indahnya dibelai manusia. Memang bulan ini ialah bulan-bulan akhir kucing bunting menunggu saat melahirkan anak-anak yang dikandungkan. Saya berdoa semoga kucing-kucing itu selamat melahirkan anak-anak masing-masing. Allah tentu memelihara haiwan-haiwan tanpa dosa itu. Amin Ya Rahim.
Semoga dia selamat melahirkan anak-anak dalam kandungannya.

 Saya yakin anak kucing ini ialah anak kucing dalam foto di atas.
Pulang ke rumah. Hati saya gembira melihat kucing-kucing saya sihat. Boboy, walaupun tidak secergas dan sihat sepenuhnya, sekurang-kurangnya Boboy tidak melalui pengalaman getir yang perlu dilalui kucing jalanan. Semoga Allah terus beri kekuatan dan kesabaran untuk saya melayan dan menjaga mereka sebagai amanah yang berharga.

Aksi Jie Jie petang tadi, merenung ke luar jendela.
Ada keluarga burung bersarang di atap jendela.
This is my voice. Stop animal cruelty. I really meant it!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan